
THEY KNEW 
AND FAILED TO…

True stories of corporations 
that knew their products were 
dangerous, sometimes deadly



THEY KNEW AND FAILED TO   2 

They Knew and Failed To 
 
 
 
Table of Contents 
 
 
Introduction 
 
Medical Devices 
 
Drugs 
 
Consumer Products 
 
Food Safety 
 
Automobiles 
 
Environmental 
 
Conclusion 
 
Sources 
 



THEY KNEW AND FAILED TO   3 

Introduction 
 
Every day there is another recall or warning of a product that turned out to have 
design flaws or unexpected problems - a drug with an unanticipated side effect, a 
toy with a sharp piece that can injure a child, or a popular food product that may 
have been contaminated in production. These recalls and warnings are so frequent 
that consumers are no longer surprised. 
 
What would surprise consumers is the fact that sometimes those who are 
responsible for these dangers know about the problem and do nothing about it. 
People find it hard to believe that anybody would cover up a product's danger and 
then market that product to the very people it is likely to kill or injure.  
 
Yet, that is exactly what happens time and time again. The following pages contain 
true stories of corporations that have known their products were dangerous, 
sometimes deadly, but continued to push them onto unsuspecting consumers. 
Stories that include: 
 

• A company that discovers its medical device is little more than a bomb 
waiting to go off in people's hearts... and decides not to tell anyone. 

 
• A pharmaceutical company that discovers that its drug causes severe side 

effects in pediatric patients... and then spends hundreds of millions of 
dollars marketing to children.  

 
• A company that discovers its bulletproof vests are defective... and then sells 

them anyway to be worn by law enforcement, the military, and the President 
of the United States. 

 
• A company that discovers rodent droppings are contaminating its food 

products... and then orders them re-cooked and sold anyway. 
 

• A car company that discovers that if it does not spend $11 per car to fix a 
defect, hundreds of people will be horribly burned... and decides it would be 
cheaper to let them burn. 

 
Unfortunately, as shocking as they are, these stories are not isolated incidents. They 
run the gamut of products, from toys to toxic waste. Some happened decades ago, 
some are still going on. What they all have in common is that they were exposed by 
America's civil justice system. The civil justice system does not only offer those who 
have been hurt by a defective product a chance to hold the wrongdoer accountable, 
it also shines a light on behavior that would otherwise never see the light of day. It 
exposes corporate CEOs who choose to cut corners or cover up dangers in order to 
make a bigger profit. These are stories about corporations that knew of the dangers 
and failed to protect their customers. These are stories about corporations that 
knew and failed to. 



THEY KNEW AND FAILED TO   4 

They Knew and Failed To - 
Medical Devices 
 
 
Guidant Heart Defibrillators 
On a spring day in 2005, 21-year-old Joshua Oukrop went for a 
bike ride on trails through the canyons near Moab, Utah. The 
Minnesota native was enjoying a spring break trip with his 
girlfriend, Jessica, when he went into cardiac arrest. Joshua 
suffered from a genetic heart disease and had taken steps to 
prevent this event by having a defibrillator implanted in his 
chest. The medical device was supposed to shock his heart 
back to a normal rhythm in the event of an irregular heartbeat. 
On this day, the device short circuited and failed to shock his 
heart as intended and Joshua died. 
 
It was, however, not a one-off tragedy. The manufacturer of the 
defibrillator, Guidant, had learned three years earlier that there 
was an electrical problem in its defibrillators; fluid could 
penetrate a seal, causing the device to short circuit when it 
needed to deliver an electrical shock to the heart. Executives at Guidant decided to 
continue selling the inventory of defective devices, even after a safer version was in 
production. The company also chose not to inform doctors that there was a problem 
with the defibrillator, a decision it later defended by saying it did not want doctors to 
remove the devices unnecessarily or put patients through the risks of surgery. 
 
In the months after Joshua Oukrop’s death, it was 
becoming clearer to those outside the company that the 
malfunction of Joshua’s defibrillator was not an isolated 
event. Two months after Oukrop’s death, executives from 
Guidant met with his doctor, Barry Maron, and admitted 
that they were aware of 25 other instances in which the 
same model defibrillator had short circuited. While the 
company insisted that the likelihood of the defibrillators 
malfunctioning was very small and the risks of 
replacement surgery outweighed the risks of the device, 
Maron was not convinced. Knowing that it was only a 
matter of time before another person died when a 
defective defibrillator failed, Maron notified the media. 
 
As the FDA and the media began investigations into 
what Guidant knew and when they knew it, details 
emerged that showed the company had put patients at risk to protect its bottom 
line. Guidant had changed the design of the device in April 2002, but continued to 
sell approximately 37,000 devices that had already been manufactured, and made 

By the Numbers 
 
2002 Year that Guidant discovered a 

potentially fatal design flaw in its 
defibrillators. 

 
2005  Year that Guidant executives 

finally issued a warning notice to 
doctors. The company still would 
not recommend their replacement.  

 
37,000 Number of defective devices 

Guidant had continued to sell even 
after the redesign. 

 

Joshua Oukrop 



THEY KNEW AND FAILED TO   5 

no effort to warn doctors, regulators, or patients of the defibrillators’ dangers. In 
May 2005, after learning that The New York Times was about to publish a front 
page article exposing the company’s handling of the design flaw, Guidant finally 
issued an advisory to doctors outlining the dangers of the device. Even then, the 
company would not recommend that the devices be replaced. 
 
In January 2006, the U.S. Department of Justice, conducting an inquiry into 
Guidant’s handling of the matter, requested that Bob Hilliard, a Texas attorney 
representing plaintiffs in lawsuits against Guidant, turn over 10 pages of documents 
he had acquired during discovery. The documents included PowerPoint slides and 
handwritten notes by Fred McCoy, president of the company’s Cardiac Rhythm 
Management unit, which showed that executives made a decision to sell defective 
inventory even though they were aware of the dangers the products posed. Hilliard 
described the company’s reaction to the faulty defibrillators as “consistent, bad 
decisions based on profit, not patient health,” adding, “[t]he documents I received 
from Guidant showed they were basically making the equivalent of the Ford Pinto.”  
 
Guidant promised to cover the cost of a replacement device for patients who had 
received a recalled defibrillator, but declined to cover the cost of the surgery to 
replace the old model. This action forced patients to make a difficult decision: take 
the risk that the device will work properly when necessary, even though it is obvious 
that this will not always happen, or incur the expense and danger of a second 
operation. 
 
Medtronic Sprint Fidelis  
Medtronic’s Sprint Fidelis lead, a cable that connects defibrillators to a patient’s 
heart, was prone to crack, which could cause electrical problems, such as short 
circuiting when the defibrillator needs to shock the heart or causing the defibrillator 
to repeatedly shock the heart for no reason. The Sprint Fidelis was recalled in 
October 2007, nearly three years after Medtronic first received reports of the cable 
fracturing.  
 
Documents released by the FDA prove that the company opened an investigation 
into the leads in 2005 after receiving 30 complaints about the product 
malfunctioning. Up until the recall, Medtronic concealed the defects and continued 
marketing its cardiac defibrillator as a safe product, without any regard to the 
268,000 patients who would eventually be surgically implanted with the faulty wire. 
Since removing the devices now would require invasive and often risky surgery, 
Medtronic has advised some patients to walk around with a magnet that may or 
may not help curb shocks whenever the lead begins to short-circuit. For those who 
did opt for the surgery, Medtronic offered to replace the lead but would only cover 
$800 of the $12,500 procedure. 
 
Despite the known dangers of the product and the efforts of Medtronic to hide 
damaging evidence, many patients injured by these defective leads may not have 
the opportunity to seek justice in court. The Supreme Court’s ruling in Riegel v. 
Medtronic gave complete immunity to device manufacturers who fail to adequately 
warn consumers about the device risks.  



THEY KNEW AND FAILED TO   6 

 
Bjork-Shiley Heart Valve  
The Bjork-Shiley heart valve was marketed by Pfizer-owned Shiley Inc. from 1979 
until 1986. The device was used to replace diseased and deformed heart valves, but 
even before it hit the market, company executives became aware of incidences of 
the device cracking, a problem that would later be described as akin to having a 
time bomb in your heart.  
 
In 1980 company executives asked the valve’s inventor, Viking O. Bjork, not to 
publish data on strut failures.  

 
When Bjork was still warning of failures two years later, one company executive 
wrote that they needed to “settle him down.” The company put off informing the 
FDA, and subsequently tried to change the production process to prevent failures. 
However, reports that the device was still suffering cracks continued to roll in. On 
the production line whistleblowers warned that employees were polishing over 
cracks, faking rewelding, and even working on the devices while drunk or high. 
Shiley executives rebuffed the whistleblowers.  
 

“Settle him down.” 
   - - Shiley internal memo 

 
In 1986, seven years after its launch, the reports of device failure were too common 
to be ignored, and parent company Pfizer finally stopped selling the device. At this 
point more than 80,000 valves had been sold. At least 660 patients experienced 
complete catastrophic failure of their valves, often with fatal results. 
 
A.H. Robbins Dalkon Shield IUD 
In 1971 A.H. Robins began marketing the Dalkon Shield, a contraceptive 
intrauterine device (IUD). Almost immediately the company began receiving reports 
of serious problems with the device. A design defect was causing women to 
frequently suffer severe infections, miscarriages, stillbirths and even death. A.H. 
Robins, however, continued to heavily promote the product for several more years. 
When one company employee complained he could not in good conscience 
continue to cover up the infection problem, an A.H. Robins executive told him his 
conscience did not pay his salary.  
 

“[I]f this product is taken off the market 
it will be a ‘confession of liability’” 
  

- - A.H. Robins executive to a company employee 
 

- - Correspondence between a Shiley executive and valve inventor Viking Bjork 



THEY KNEW AND FAILED TO   7 

One company memo stated, “if this product is taken off the market it will be a 
‘confession of liability’ and Robins would lose many of the pending lawsuits.” In 
1974, the FDA halted distribution of the device, but the company did not recall the 
existing stock, and continued to sell the product overseas. For 10 years, A.H. Robins 
promoted and defended the device and eventually sold more than 4.5 million 
Dalkon Shields. At least 66,000 women were known to suffer septic spontaneous 
abortions, and at least 18 women were killed by infections caused by the device 
and hundreds more were rendered sterile.    
 
G.D. Searle Copper-7 IUD 
In 1974, ironically the same year the Dalkon Shield was suspended by the FDA, G.D. 
Searle began marketing the Copper-7 IUD. Like the Dalkon Shield, the Copper-7 was 
sold to millions of American women despite the company’s internal doubts about its 
safety. Company executives knew that the Copper-7 had an infection problem and 
was causing ectopic pregnancies and infertility, yet not only did they continue to sell 
the device, they marketed it specifically to young women. A document obtained 
during litigation showed that the company directed their marketing efforts toward 
young women who had never been pregnant, even though their own research 
showed that this population was at particular risk.   
 

“The group considered highest risk for 
infection and subsequent loss of 
fertility is that consisting of 
nulligravida, under 26, with multiple 
sex partners. It seems to be that the 
identification of such a group by the 
Food and Drug Administration, 
mishandled by the lay press, might have 
an impact on our marketing strategy.”  
  

- - G.D. Searle internal document 
 
Searle settled the Copper-7 lawsuits shortly after this document surfaced. 
 
Playtex Super-absorbent Tampons  
In the 1980s Playtex began marketing super-absorbent tampons that soon became 
associated with Toxic Shock Syndrome (TSS). The tampons were made with 
polyacrylate fibers, which increased the chances of the introduction of a staph 
infection. The company disregarded studies linking their product to toxic shock, and 
sought to market the product’s extra absorbency when other manufacturers were 
reducing absorbency in reaction to medical information. At least 2,000 women 
suffered toxic shock syndrome and approximately 100 died as a result. 
 
Playtex removed the tampons linked to TSS from the market only after a court 
awarded $10 million in punitive damages to the family of a woman who died from 
an infection after using Playtex tampons. 
 



THEY KNEW AND FAILED TO   8 

Renu Contact Lens Solution 
Zoe Wade had worn contacts for years without experiencing any negative effects. 
Then, in January 2005, the 69-year-old Florida resident purchased ReNu with 
MoistureLoc contact lens solution. The solution was contaminated with a fungal 
infection that would later force her doctor to remove her left eye before the 
infection could spread to her brain. Wade was just one of more than 700 people 
exposed to the infection. Seven needed to have an eye removed and over 60 more 
needed corneal transplants.  
 
ReNu’s maker, Bausch & Lomb, had been receiving reports of unusual outbreaks of 
eye infections in foreign markets. The company eventually stopped selling the 
product in those markets. However, the solution in question was manufactured in 
Bausch & Lomb’s factory in Greenville, S.C. and the same solution remained on the 
market in the United States. A subsequent FDA investigation found numerous 
violations at the plant. In mid-2006, after the Centers for Disease Control and 
Prevention (CDC) linked ReNu to 109 reports of fungal eye infections, the company 
stopped shipping the product in the U.S. but continued to sell the solution already 
on shelves. 
 



THEY KNEW AND FAILED TO   9 

They Knew and Failed To – 
Prescription Drugs 
 
 
Johnson & Johnson’s Propulsid 
Scott Stevens and Gretchen Stewart of Munhall, Pennsylvania, took their three-
month-old son, Gage, to Pittsburgh Children’s Hospital when he did not respond to 
their pediatrician’s treatment. Gage suffered from heartburn and diarrhea, and 
frequently cried and vomited. At the hospital a specialist recommended the anti-
heartburn drug Propulsid. Six months later Gage died from a cardiac arrhythmia—a 
heartbeat anomaly—and a side effect of the drug known to its manufacturer, 
Johnson & Johnson. 
  
From 1993 to 1998, pharmaceutical manufacturer Johnson & Johnson made over 
$1 billion in sales from Propulsid, a prescription heartburn 
medication, even as the company knew hundreds of 
patients were dying from lethal side effects. 

Shortly after Propulsid was approved by the FDA to treat 
heartburn in adults, regulators and doctors began noticing 
deaths and serious heart problems in patients taking the 
drug. By early 1995, the Food and Drug Administration 
(FDA) had received reports of 18 patients who had 
developed serious heart problems after taking the 
medication. Within 18 months, the number had risen to 
57. Children were at particular risk, and federal regulators 
told the company it would not approve the drug for 
pediatric sales. The warning, however, was not made 
public. 

Documents from lawsuits on behalf of injured patients against Johnson & Johnson 
showed that the company did not conduct studies recommended by federal 
regulators and never published other studies that might have warned physicians of 
possible risks associated with the drug. Moreover, while Johnson & Johnson agreed 
not to market Propulsid directly for children because of their increased risk of side 
effects, the company did push so-called educational efforts advocating the drug’s 
use in pediatric patients. The educational efforts had the effect of sidestepping the 
agreement not to market for children. Documents would show that Johnson & 
Johnson knew that 90 percent of the company’s cherry-flavored liquid Propulsid 
went to children, even though the company claimed it was aimed at geriatric 
patients. These educational efforts included funding seminars, books, and patient 
advocacy groups. Pediatricians responded, writing half a million prescriptions for 
the medication for use in infants and children in 1998 alone.  
 

By the Numbers 
 
1995 Year that Johnson & Johnson 

became aware of serious heart 
problems developing in patients 
taking Propulsid.  

 
2000  Year that Johnson & Johnson 

executives finally took Propulsid 
off the market.  

 
300  Number of people killed by 

Propulsid. An additional 16,000 
were injured.  



THEY KNEW AND FAILED TO   10 

As incidents of infant deaths and serious heart problems continued to mount, some 
Johnson & Johnson executives began to question whether the company should limit 
Propulsid’s pediatric use. The company banned sales for premature infants in some 
European countries, but senior executives overruled a ban in the United States.  
 
In August of 1997, the FDA proposed major changes to Propulsid’s warning label. 
Johnson & Johnson’s internal analysis estimated the changes would cost over $250 
million a year in lost sales, and so, in June 1998, nearly a year later, it rejected 
almost all of them. Over the next three years, over 100 infants were injured and at 
least 24 died.   
 

“Do we want to stand in front of world 
and admit that we were never able to 
prove efficacy!” 
  

- - from the notes of a Johnson & Johnson executive 
 
In all, at least 300 people died and as many as 16,000 were injured by Propulsid. 
By 2000, the FDA was no longer able to overlook the connection between Propulsid 
and the heart conditions appearing in patients who took it. The agency announced a 
public meeting to discuss the safety concerns with the drug. One Johnson & 
Johnson executive wrote a note during a “brainstorming” meeting, ''Do we want to 
stand in front of world and admit that we were never able to prove efficacy!'' The 
words ''never able'' were underlined. Three weeks before the meeting was set to 
occur, Johnson & Johnson announced it would stop selling Propulsid. 
 
Bayer’s Trasylol 
In 2005, 52-year-old Joe Randone checked into a Long Island hospital for what 
should have been a relatively routine surgery to replace a heart valve. His doctors 
gave him Trasylol, a drug commonly used in open heart surgeries to prevent 
excessive blood loss. Immediately after the surgery, Randone suffered two heart 
attacks and renal failure. Once his kidneys stopped working, other systems started 
to shut down, forcing doctors to sew his eyes shut to protect his corneas, remove his 
gallbladder, and amputate his legs due to poor circulation. Eight months after 
receiving Trasylol, Joe Randone died. 
 
What Randone and his doctors did not know, but what Trasylol’s manufacturer, 
Bayer, had known since the early 1980s, was that the drug can cause kidney 
failure. In January 2006, just 10 days after Joe Randone’s surgery, the New England 
Journal of Medicine published a study linking Trasylol to increased risk of kidney 
failure, heart attack, and stroke. The study estimated that halting use of Trasylol 
would prevent 11,050 cases of kidney failure annually and save more than $1 
billion in dialysis costs. In response, an FDA panel of experts convened to further 
review the safety of Trasylol. To prepare for the meeting, Bayer commissioned its 
own study on Trasylol. But when the results confirmed that the drug causes kidney 
failure, Bayer chose not to inform the FDA of the results or that the study even 
existed. Trasylol is no longer sold in the U.S. 
 



THEY KNEW AND FAILED TO   11 

GlaxoSmithKline’s Avandia 
GlaxoSmithKline’s Avandia had already become one of the most popular diabetes 
drugs when researchers revealed that the drug increases the risk of heart attacks 
and other cardiovascular problems. Avandia was approved by the FDA in 1999 and 
quickly drew the attention from doctors who warned the agency of “a worrisome 
trend in cardiovascular deaths and severe adverse events” as early as 2000. 
GlaxoSmithKline (GSK) downplayed the risks and pursued a marketing campaign 
that was repeatedly rebuked by the FDA for understating the dangers posed by 
Avandia.  
 
Sixty-year-old Larry Alan Stanford of Beaumont, Texas, was taking a form of Avandia 
when he suffered a fatal heart attack on May 21, 2007. That same day, an article 
written by a top cardiologist at the Cleveland Clinic and published in the New 
England Journal of Medicine alerted the public to what GSK already knew: Avandia 
increases the risk of heart attacks and potentially fatal cardiac events. 
GlaxoSmithKline kept Avandia on the market, though sales plunged. The FDA 
ordered GSK to include a black box warning of the risks of heart failure on the 
drug’s label. 
 
Eli Lilly’s Zyprexa 
Since it was approved by the FDA in 1996 to treat schizophrenia and bipolar 
disorder, Zyprexa has grown to become one of Eli Lilly’s best-selling drugs. Eli Lilly 
proudly declared it “the number one psychotropic in history,” but the company also 
covered up data showing that the drug causes dangerous side effects, including 
diabetes.  
 

“Don’t introduce the issue!!!” 
   

- - Eli Lilly’s instructions to its Zyprexa sales representatives 
 
As early as 1999, company executives were aware of a serious link between 
Zyprexa and diabetes. The company’s own data showed that 16 percent of patients 
were gaining at least 66 pounds a year, and doctors were reporting unusual 
frequencies of high blood sugar and diabetes at levels unprecedented for 
antipsychotic drugs. Despite this, Eli Lilly downplayed the concerns, telling its sales 
reps, “Don’t introduce the issue!!!”  
 
In fact, instead of warning doctors and patients, Eli Lilly used ghostwriters to obtain 
favorable literature on Zyprexa. Eli Lilly also developed a stealth marketing strategy 
that targeted the two groups most at risk from the drug’s side effects, children and 
the elderly, despite the fact that the FDA had not approved such use.  
 
In 2009, the Department of Justice fined Eli Lilly $1.4 billion for its duplicitous 
marketing of Zyprexa. However, by this point the company was making $4.4 billion 
a year from the drug.  
  
 
 



THEY KNEW AND FAILED TO   12 

AstraZeneca’s Seroquel 
For years, AstraZeneca marketed its antipsychotic Seroquel as a safe and effective 
treatment for schizophrenia and bipolar disorder. And for years, AstraZeneca buried 
studies showing that the drug causes weight gain and diabetes. In 2000, the 
company notified Dutch regulators of a causal relationship between the drug and 
diabetes. Wayne Geller, a doctor for AstraZeneca notified regulators that “[t]here is 
reasonable evidence to suggest that Seroquel therapy can cause impaired glucose 
regulation including diabetes melliutus in certain individuals.”  
 

“[G]reat smoke-and-mirrors job” 
   

- - Richard Lawrence, AstraZeneca commercial strategist 
 

AstraZeneca was not as forthcoming about the negative side effects of Seroquel 
with U.S. regulators, physicians, and patients. Internal company emails obtained 
during litigation showed that the company cherry picked data from clinical trials to 
show that Seroquel was safe. As early as February 1997, a company official praised 
the “great smoke-and-mirrors job” being done to thwart regulatory investigations 
into clinical trial data. That same official advocated that “[a]dopting the approach 
Don has outlined should minimize (and dare I venture to suggest) could put a 
positive spin (in terms of safety) on this cursed study.” Yet in August 2000, 
AstraZeneca informed the FDA that “preclinical data has provided no evidence that 
Seroquel treatment in man may be associated with diabetes.” Despite unfavorable 
studies linking the drug to diabetes, the company marketed Seroquel as safe and 
effective. AstraZeneca is currently involved in 9,000 lawsuits over its failure to warn 
patients of the drug’s harmful side effects. 
 
Johnson & Johnson’s Ortho Evra 
Stephanie Rosfeld was preparing to return to her job as a volleyball coach at the 
University of Cincinnati after several weeks of maternity leave when the unthinkable 
happened: the healthy, 25-year-old, new mother suffered a fatal heart attack. At the 
time of her death, no one in her family suspected that the birth control patch she 
had been wearing for less than a month was to blame. But Johnson & Johnson 
probably did. 
 
Before the FDA approved the Ortho Evra birth control patch, researchers from 
Johnson & Johnson became aware that the patch delivery mechanism was 
releasing far more estrogen into the bloodstream than low dose birth control pills. 
Because higher levels of estrogen increase the chances of blood clots and strokes, 
Johnson and Johnson tried to hide the evidence by reducing the numbers it reported 
in a clinical trial by 40 percent. 
 

“[T]oo high a chance that study may not 
produce a positive result for Evra.” 
  

- - Johnson & Johnson internal memo 
 



THEY KNEW AND FAILED TO   13 

FDA scientists were troubled by what they saw as puzzling discrepancies when 
reviewing the clinical trial data, but not knowing the data had been doctored by the 
researchers, approved the patch in 2001. Once on the market in 2002, Johnson and 
Johnson refused to conduct comparison trials with its Ortho Cyclen pill because it 
was worried there was “too high a chance that study may not produce a positive 
result for Evra” and there was a “risk that Ortho Evra may be the same or worse 
than Ortho Cyclen.” Between 2002 and 2006 the FDA received reports of at least 
50 deaths associated with the contraceptive patch. Johnson & Johnson has since 
paid over $68 million to settle hundreds of lawsuits from women who suffered 
blood clots, heart attacks, and strokes as a result of using the patch. Despite the 
known risks associated with the patch, Ortho Evra is still sold with a black box 
warning. 
 
SSRIs – Prozac, Paxil and Zoloft 
In the late 1980’s several major pharmaceutical manufacturers developed a new 
generation of antidepressants, which they hailed as a breakthrough in the 
treatment of depression. The drugs, including Eli Lilly’s Prozac, GlaxoSmithKline’s 
Paxil, and Pfizer’s Zoloft among others, were part of a family of drugs called 
selective serotonin reuptake inhibitors (SSRI). However, even before the drugs 
reached the market the manufacturers became aware that the drugs posed an 
increased the risk of suicide, a fact they tried to brush off for decades.  
 
In fact clinical trial data showed that 3.5 percent of children and adolescents taking 
the antidepressant expressed an increased risk of suicidal thoughts, compared to 1 
percent of those receiving a placebo. Not only that, but this increased risk of suicide 
was not balanced about by a greater benefit. Clinical trials also showed that the 
drugs were often no more effective in treating depression than a placebo, a fact 
also hidden from regulators and patients.  
 
When the serious side effects with SSRIs eventually brought the manufacturers into 
courts, nearly 20 years after the drugs had been introduced, the companies still 
refused to hand over important internal safety data. When plaintiffs’ attorneys 
asked GlaxoSmithKline’s permission to share previously undisclosed documents 
with the FDA, Glaxo denied the request, saying “[i]f FDA wanted additional 
information, such as the internal documents you propose providing it, FDA could 
have requested them from GSK.” This would have been a difficult request for the 
FDA to make, as it was unaware that the documents existed.  
 
Chiron’s Flu Vaccine 
In March 2004, executives at Chiron, manufacturer of more than half the U.S. 
supply of flu vaccine, became aware of unexpectedly high levels of bacteria in 
vaccine produced in its Liverpool, England, plant. It was the natural result of cost-
cutting and chronic under-investment that had previously resulted in the plant’s 
health citations by British authorities. This time, however, authorities did not know 
about the contamination. Chiron waited 184 days and shipped a million doses of flu 
vaccine to the United States before telling the FDA there had been a problem.    
 



THEY KNEW AND FAILED TO   14 

“Company aware of the problem since 
April!” 
  

- - Notes of an FDA official 
 
Finally, in August, Chiron notified regulators of the contamination. The company 
promised to destroy four million contaminated vials and conduct a full investigation, 
yet still pledged to deliver between 46 million and 48 million doses of the flu 
vaccine to the U.S. by October.  
 
Soon after, Chiron executives claimed to have found the source of the 
contamination and isolated infected lots. The company produced a 100-page report 
of its investigation to reassure inspectors. Far from being reassured, the inspectors 
viewed the report as a red flag, concluding that the company had failed to consider 
all sources of possible contamination.  
 
Days later, British regulators barred Chiron from selling any vaccines and suspended 
their license. An FDA official on a conference call with British counterparts and 
Chiron executives wrote “company aware of the problem since April!” next to a 
doodle of a sinking ship. 
 
 
 
 



THEY KNEW AND FAILED TO   15 

They Knew and Failed To – 
Consumer Products 
 
 
Second Chance Body Armor Bulletproof Vests 
In June of 2003, 27-year-old Oceanside, California, police 
officer Tony Zeppetella got up early to spend a few precious 
hours with his six-month-old son Jakob before leaving for 
work. He would never return home from his shift. Zeppetella 
pulled over a car during a routine traffic stop later that day. 
When he stepped to the car’s window, a gang member inside 
shot him with a stolen Ruger handgun. The bullet penetrated 
Zeppetella’s bullet proof vest and hit him in the chest, 
severing an artery. Zeppetella returned fire but eventually died 
from his wounds. Soon after his death it would come to light 
that the manufacturer of the bullet proof vest had known for years that its 
products were defective, but the company had decided not to warn its 
customers. 
 
Executives at Second Chance Body Armor knew as early as 1998 that the Zylon 
material in its vests that was supposed to be durable enough to stop a bullet was 
suffering from degradation problems that could render the vests penetrable. In a 
2001 memo, written before Zeppetella’s vest had even been manufactured, a 
Second Chance executive recommended the company “immediately notify our 
customers of the degradation problems,” and went on, “lives and our credibility are 
at stake.” In another memo dated 2002, company president Richard Davis outlined 
one of the company’s “options,” which included “operating as though nothing is 
wrong until one of our customers is killed or wounded.” 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
Second Chance did not warn its customers until September 2003, when it recalled 
130,000 vests. In 2005, Second Chance recalled a further 98,000 vests, but even 
then did not recall all of its Zylon products because it claimed it did not have 
enough money to replace them. 

- - Second Chance internal email 

Tony Zeppetella 



THEY KNEW AND FAILED TO   16 

 
Between the time the company 
discovered the vests’ problems and 
the recall Second Chance sold vests 
to hundreds of thousands of law 
enforcement and military personnel. 
The vests were even worn by 
President George W. Bush and Mrs. 
Bush. Zeppetella had originally been 
issued a different vest but paid 
$313 of his own money to “upgrade” 
to the Zylon vest.  
 
Mega Bloks Magnetix 
When Penny Sweet purchased two boxes of Magnetix toys from the supermarket for 
her son’s 10th birthday in 2005, she could not have imagined that the building sets 
would cause lethal injury to her 22-month-old son, Kenny, comparable to a gunshot 
or stab wound. But that is exactly what happened. 
 
Kenny was not allowed to be in the room when his older siblings played with the 
small plastic pieces that encased powerful magnets because they were a potential 
choking hazard to the young boy. But what the family did not realize was that some 
of the plastic pieces broke open, spilling small, powerful magnets into the carpet, 
where they could remain unnoticed by an adult or older child but could be found and 
easily swallowed by a curious toddler. 
 
Kenny fell ill not long after ingesting the magnets. At first, his parents though he 
had caught a stomach bug. What the Sweets did not know was that nine tiny 
magnets had attached together in Kenny’s intestines and were slowly cutting off the 
blood supply to parts of his bowels, causing the tissue to die and allowing gangrene 
to set in. He died that night. 
 
Following the death of their son, the Sweets filed a complaint with the Consumer 
Product Safety Commission (CPSC), the federal agency responsible for regulating 
consumer products, including the Magnetix toys. The toy’s manufacturer, Mega 
Bloks, released a statement saying it had “no record or knowledge of a similar 
occurrence involving this toy.” In fact, the company had received several complaints 
of magnets falling out of the plastic pieces and knew of at least one case in which a 
ten-year-old had suffered life-threatening intestinal injuries after ingesting magnets 
from the toy. 
 
The company left more than 3 million building sets on store shelves for several 
more months. By the time the CPSC announced a voluntary recall of the product in 
March 2006, the agency had received notice of 34 injuries to children caused by the 
toy. At least 15 of those injuries occurred after Kenny died.  
 
 
 

By the Numbers 
 
1998 Year that Second Chance became aware of 

serious problems with the Zylon material in its 
bullet proof vests. 

 
2003  Year that Second Chance executives finally 

took the defective vests off the market.  
 
228,000  Number of vests eventually recalled. The vests 

were sold to law enforcement and military 
personnel and were even worn by President 
and Mrs. Bush.  



THEY KNEW AND FAILED TO   17 

Simplicity Cribs 
In April 2005, nine-month-old Liam Johns of Citrus Heights, California, slipped 
through a gap in his crib after the drop rail on his Simplicity crib detached. His head 
became stuck and he suffocated to death. Over the next two years millions of 
Simplicity cribs, the most popular cribs in the U.S., were recalled in four separate 
recalls after multiple reports of failures and at least two more infant deaths. 
However, nearly two million more Simplicity cribs remained on the market. These, 
too, would eventually be recalled, but before that happened the company took an 
unusual business step to avoid responsibility for the deadly cribs.  
 
One of Simplicity's creditors, Blackstreet Capital, acquired Simplicity in a 
foreclosure sale. Simplicity For Children (SFC) had now become the newly created 
SFCA Inc. The cribs were now resold under SFCA Inc.'s brand. Yet Blackstreet 
claimed it had bought the assets of the company, but not its liabilities. It would not 
be held responsible for the deadly cribs. It would not agree to issue a recall. When 
the CPSC issued its own warning, Blackstreet executives went so far as to criticize 
the agency, because they believed it might affect sales of their non-recalled cribs.  
 
In 2008, a further 1.5 million cribs were recalled and two years later, in July 2009, 
400,000 cribs with defective upgraded plastic hardware were recalled after at least 
25 more incidences of drop-sides were reported to the CPSC. 
 
 
 
 



THEY KNEW AND FAILED TO   18 

They Knew and Failed To – 
Food Safety 
 
 
Tainted Peanuts 
Seventy-two-year-old Minnesota grandmother Shirley Almer was known for her can-
do attitude and sheer determination in the face of adversity. She had survived lung 
cancer, a brain tumor and other illnesses, and was described as a “shining light” by 
her rehab nurses. But not long before she was due to check out from her rehab 
facility she began complaining of stomach cramps. Her family was with her as her 
health suddenly deteriorated and, the day before her scheduled release, she died. 
The cancer survivor was killed by salmonella-contaminated peanut butter in 
December 2008. 
 
A month later in Oregon, three-year-old Jacob Hurley began 
vomiting and suffering from bloody diarrhea. His parents 
took him to a pediatrician, who encouraged them to try and 
get him to eat again. Jacob’s parents gave him his favorite 
food—Austin Toasty Crackers with Peanut Butter. When 
Jacob did not recover, his parents notified Oregon’s Office of 
Disease Prevention and Epidemiology (ODPE). ODPE tests 
found that three out of six packets of the Austin Crackers 
were contaminated with salmonella. Jacob’s parents had 
unwittingly been feeding him the very source of his 
problems. It took Jacob 11 days to recover.  
 
Executives at The Peanut Corp. of America (PCA) knew their 
products were contaminated with salmonella, but put profits 
ahead of safety and continued to ship them to unsuspecting 
customers. The contaminated peanuts were distributed for 
use in more than 3,600 products. At least nine people died 
and over 700 were sickened before PCA finally agreed to 
recall all products it had produced in the previous two years. 
After the recall was announced, food manufacturers 
scrambled to determine if the contaminated peanuts could have made their way 
into other foods, including ice creams, cookies, cereals, and even dog biscuits.  
 
Investigators eventually traced the problems to PCA’s Blakely, Georgia, plant where 
investigators found unsanitary conditions, including machinery held together by 
duct tape, roof leaks, mold and roaches. Until it was shut down, the plant had 
processed 35 million pounds of peanuts annually. 
 
Food and Drug Administration (FDA) investigators reported “12 instances where the 
firm, as part of its own internal testing program, identified some type of 
salmonella,” and yet still released the product. In one instance, PCA President 

By the Numbers 
 
2006 Year that Peanut Corporation 

of America (PCA) executives 
became aware of salmonella 
contamination in its 
products. 

 
2009  Year that PCA orders a full 

recall of contaminated 
products. 

 
700 Number of consumers 

sickened by the 
contaminated peanuts  

 
9 Number of people who died 

from eating contaminated 
peanuts 



THEY KNEW AND FAILED TO   19 

Stewart Parnell concluded an email exchange about positive salmonella tests with 
the Blakely plant manager by saying, “turn them loose.” 

 
In another email discussing positive salmonella tests, Parnell wrote, “We need to 
protect ourselves and the problem is that the tests absolutely give us no protection, 
just an indication at best.” Parnell would later refuse to answer questions at a 
congressional hearing. 
 

“We need to protect ourselves and the 
problem is that the tests absolutely 
give us no protection.” 

  

- - PCA President Stewart Parnell 
 
As the investigation into PCA intensified, the company was forced to shut down 
another plant in Plainview, Texas, after laboratory tests showed that products were 
contaminated with salmonella. State health investigators found unsanitary 
conditions, including dead rodents, rodent excrement, and bird feathers in a crawl 
space in the vicinity of production equipment. A ventilation system pulled air from 
the crawl space and circulated it into the production area. 
 
The foul conditions at the Texas plant went unnoticed in part because the plant 
operated without a food manufacturer’s license for nearly four years. The Texas 
Department of State Health Services fined Peanut Corp. $14.6 million for its 
combined violations. The fine was the largest ever imposed by the department. 
 
The FDA lacks the resources to regularly inspect food plants. Typically, the agency 
sends inspectors to facilities just once every five to ten years. In the absence of FDA 
presence, state health inspectors conduct food safety inspections. Georgia 
agricultural inspectors visited the plant in 2006, 2007 and 2008 and found only 
minor problems. Oscar Garrison, Georgia’s assistant agriculture commissioner, 
defended the state’s work, saying it is difficult to find deficiencies when the 
company is intent on “breaking the law.” 
 
PCA had hired private inspectors to conduct safety audits in an effort to strengthen 
its credibility with purchasers. One inspection firm, JLA USA found salmonella in 10 
of 1,000 samples in 2007 and 2008. JLA’s executives later told congressional 
investigators that PCA stopped using the lab because it found contaminants more 

- - Internal PCA email between PCA President Stewart Parnell and plant 
manager Sammy Lightsey 



THEY KNEW AND FAILED TO   20 

frequently than other labs. PCA instead turned to another lab, AIB International. 
Investigators found that AIB gave PCA a month’s notice before conducting the audit, 
allowing the company to do a thorough cleaning in advance of the evaluation, and 
awards a “superior” or “excellent” rating to 98 percent of its clients.  
 
Pistachios 
In the wake of the peanuts scandal, another company, Setton Pistachio of Terra 
Bella, Inc., was forced to recall an entire crop of pistachios after one of its 
customers discovered salmonella during routine quality tests. A subsequent FDA 
investigation found cockroaches and rodent droppings at the pistachio plant and 
revealed that Setton executives had known for nearly six months that its products 
were contaminated but continued to sell them. 
 
Pilgrim’s Pride Poultry 
In July 2002, executives at food company Pilgrim's Pride Corporation became 
aware of high amounts of a deadly strain of listeria in one of its poultry processing 
plants in Franconia, Pennsylvania. However, the company continued to distribute 
poultry products from the plant and issued no warning or recall notice to the public. 
The poisoned meat killed eight people, caused three miscarriages and sickened at 
least 50 more across the Northeast region of the U.S.  
 
Karen Wysocki was seven months pregnant when she started to feel sharp 
abdominal pains. She was rushed to the emergency room where doctors discovered 
she was suffering from an infection that threatened her life and that of her unborn 
child. Doctors performed an emergency cesarean section. The infection was caused 
by listeria, which Karen ingested from eating Pilgrim’s Pride products. Unfortunately 
for the Wysocki family, the infection spread to Matthew’s brain and was more than 
he could fight off. He died six days after his birth. 
 
The Centers for Disease Control and Prevention eventually traced the outbreak back 
to the Franconia plant, where regulators reported unsanitary conditions in 
processing areas, including roaches, flies, old meat left on the machinery, algae on 
the walls, and employees picking meat off the floors and sending it to the 
packaging area.  
 
In November, four months after first finding the listeria in its plant, Pilgrim’s Pride 
agreed to recall 27 million pounds of poultry products. 
 
Excel Corporation Beef 
Executives at Excel Corporation were repeatedly warned by regulators that food 
safety at its Fort Morgan, Colorado, meatpacking plant was in dire need of 
improvement, yet the company took no action to improve its food safety systems. 
The plant was cited 26 times in 10 months by the United States Department of 
Agriculture (USDA) after investigators found meat contaminated with bovine feces, 
mice, unsanitary knives and equipment, grease and rainwater coming into contact 
with beef, and carcasses being dragged across floors.  
 



THEY KNEW AND FAILED TO   21 

In July 2000, three-year-old Brianna Kriefall slipped into a coma after she and her 
family ate at a suburban Milwaukee restaurant that had received a shipment of 
beef contaminated with E. coli from the Fort Morgan plant. Brianna died of heart 
failure days later.  
 
USDA investigators had found E. coli at the Fort Morgan plant, and Excel executives 
had pledged to eliminate it. The plant was shut down several times over the next 
few days as new violations were discovered almost immediately each time it 
reopened. 
 

Oct. 1: “Fecal contamination 
observed…sample failed to meet zero-
tolerance requirements.” 
 
October 2: “Identifiable fecal 
deficiencies on two carcasses (out of 
11).” 
 
Oct. 4: “Fecal contamination splotched 
in an area 1 inch by 4 inches…carcasses 
retained.” 
 
Oct. 9: “Deficiencies were observed in 
six carcasses (out of 11).” 
  

- - USDA records of the Excel meatpacking plant 
 
Just two weeks before Brianna came into contact with the E. coli, Excel invited the 
Associated Press to tour the Fort Morgan plant, where a reporter asked about the 
probability of tainted meat finding its way to the dinner plates of consumers. Dan 
Allen, Excel’s food safety director, gave a cryptic response, saying “It's like a roll of 
the dice or a game of Russian roulette.” Weeks later, Brianna was dead. 
 
 
 



THEY KNEW AND FAILED TO   22 

They Knew and Failed To - 
Automobiles 
 
 
Firestone Tires 
On a beautiful Saturday in March 2000, Donna Bailey, a 43-year-old mother of two, 
traveled with two friends to a climbing expedition in Texas in a Ford Explorer 
equipped with Firestone tires. One of the tires suddenly started to separate, and the 
Explorer skidded and rolled. Despite wearing her seatbelt, Bailey was left paralyzed 
from the neck down. 
 
Defective Firestone tires on Ford Explorers took the lives 
of at least 271 people and seriously injured many more 
before the companies issued the largest tire recall in 
history. Internal company documents would later show 
that the two corporations had known of the deadly tire 
separation and associated rollover problems for years. 
Firestone knew by at least 1997 that there were serious 
problems with its tires. Vehicle owners began sending 
complaints of tire failures in a rate 100 times greater 
than normal. Firestone employees would later state that 
they punctured bubbles in tires to conceal flaws and that 
inspection of finished tires was nonexistent. 
 
 
 

 
 
 
 
In May 2000, at least three years after Firestone had learned of serious problems 
with its tires, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) opened an 
investigation into the tread separations. In August 2000, Firestone recalled 6.5 
million tires. The following month, NHTSA warned the company that over a million 
more tires had worse problems than the recalled tires. Firestone refused to order 
another recall. 
 
Firestone officials later defended their lack of action, saying, “We’ve got such a high 
volume of tires that looking for the root cause of the problem is like looking for a 
needle in a haystack.” They were undeterred by federal regulators at the National 

By the Numbers 
 
1997 Year that Firestone executives 

began discussing concerns 
about the ATX and Wilderness 
AT tires. 

 
2000  Year that Firestone finally 

announces a recall of more than 
6.5 million tires. 

 
271   Number of people killed in 

accidents involving Firestone 
ATX and Wilderness AT tires.  

- - 1998 letter from Ford dealer to Firestone executives complaining that nothing had 
been done about tire problems he had highlighted 12 months earlier. 



THEY KNEW AND FAILED TO   23 

Highway Traffic Safety Administration, which only had the power to impose a 
maximum fine of $925,000. 
 
It was through the civil justice system that Donna Bailey was able to obtain some 
measure of justice. As part of her settlement, Ford agreed to release internal 
documents about the tire and rollover problems, and executives visited her to 
personally apologize. 
 
Ford’s “Illusory Park”  
Between 1970 and 1979 the Ford Motor Company manufactured automobiles with 
a defective automatic transmission design. This defect produced an "illusory park" 
position, giving the driver the impression that the car was secured when in fact it 
was not. Vibration or slamming of a car door could cause the car’s transmission to 
slip out of the “park” position and into reverse gear. About 90 injuries and deaths 
were reported as a result of this defect. 
 
A “smoking gun” interoffice memo discovered during litigation established that Ford 
engineers had been aware of the “illusory park” problem since 1971 but had taken 
no action to correct it. The trial jury found the transmission design defective and, 
critically, that Ford had failed to give drivers adequate warnings of the problem. 
Ford finally eliminated the "illusory park" position hazard after it lost two lawsuits 
filed by people injured as a result of the design. 
 
Chevy Malibu 
General Motors knew 
for several decades 
that the placement of 
the fuel tank in the 
Chevy Malibu created 
an unreasonable risk of 
exploding in the event 
of a rear collision. An 
internal GM memo 
obtained during 
litigation over injuries 
sustained from the 
defective design 
showed that the 
company estimated 
that deaths resulting from post-collision fuel-tank fires cost General Motors $2.40 
per car. This calculation was based on an estimate that each life “has a value of 
$200,000.” Internal memos also showed that the company had developed an 
improved design that would do a better job of protecting the gas tank in collisions. 
Improving the design would cost the company $8.59 per car. Yet, GM executives 
decided not to make this change.  
 
GM managed to hide the memo from civil justice attorneys and keep it out of court 
for decades until 1998, when a judge allowed it to be entered into the record as 

- - Internal GM analysis 
document 



THEY KNEW AND FAILED TO   24 

evidence, saying, "This Court advised General Motors that it is not 'big enough to 
thumb its nose at the court,’ and that it is not 'big enough to interfere with the 
orderly administration of justice,' and that it is not 'big enough to obstruct justice or 
conceal evidence.'" 
 
Ford Pinto 
Arguably the most infamous 
example of “they knew and 
failed to,” Ford Motor Company 
was well aware that its Pinto 
was a potential death trap, but 
chose not to fix the problems. 
Ford knew from crash tests 
that the Pinto’s design 
rendered it liable to explode in 
rear-end collisions at speeds as 
low as 20 miles per hour. An 
internal memo from 1973, just 
two years after the Pinto’s 
launch, estimated that fixing 
the problem would cost just 
$11 per car, but that it would 
be cheaper to let people die. 
The same memo estimated 
the eventual death total at 
180, with another 180 suffering serious burn injuries. 
Ford did not recall the 1.5 million Pintos for another five 
years. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

- - Internal memo from Ford Motor Co.  



THEY KNEW AND FAILED TO       25 

They Knew and Failed To - 
Environmental 
 
 
BP Refinery 
In 2005, a catastrophic explosion at an oil refinery in Texas City, Texas, owned by 
the British industrial giant BP, killed 15 refinery workers and injured 170 more. The 
blast was felt up to five miles away. In the weeks leading up to the blast the 
Occupational Safety & Health Administration (OSHA) had warned BP of serious 
safety violations and placed it on a watch list of companies “with the gravest 
violations who have failed to take their safety and health responsibilities seriously.” 
In the previous decade BP was responsible for a quarter of all refining industry 
deaths in the U.S. An investigation after the Texas City explosion found numerous 
safety protocols had not been followed or had not worked correctly.  
 
Twenty-year-old Eva Rowe lost both parents in 
the blast. While BP tried to settle all claims 
stemming from the explosion confidentially to 
avoid publicity, Rowe refused to accept justice 
in secret. On the day jury selection was due to 
begin, the corporation agreed to a remarkable 
public settlement. BP admitted that it had 
been negligent, apologized to Rowe and the 
other families and injury victims, and donated 
more than $32 million to medical and safety-
oriented institutions and to two of the family’s 
favorite organizations. The first donation went 
to the Blocker Burn Unit in Galveston, where 
nearly two dozen BP victims were being treated.  
 
BP also agreed to release internal documents 
from the case, so that the public could see the 
evidence of the corporation’s negligence and the energy industry could analyze how 
future refinery explosions could be prevented. The lessons learned from those 
records will set new industry standards and prevent future accidents. 
 
Asbestos 
Perhaps no product in history is a better example of corporations knowing that they 
were marketing deadly products and covering up the evidence for profit. By the 
1930s, asbestos manufacturers were aware that their workers were dying at 
alarming rates. Yet they covered up the dangers for more than half a century. 
Between 1979 and 2001 approximately 230,000 people died from asbestos-
related causes.  
 

- - Eva Rowe with a photograph of her parents, 
James and Linda Rowe 



THEY KNEW AND FAILED TO       26 

 
 
 
In 1966, one company executive wrote, “if you have lived a good life from asbestos, 
why not die from it.” It was just one of many internal documents from asbestos 
company executives acknowledging that they were killing people. An 1988 industry 
memo concluded “there are so many embarrassing documents that people 
disagree as to which group of any ten documents is the worst.”  
 
DuPont's Benlate Fungicide 
DuPont came under fire in the early 1990s when its fungicide, Benlate DF 50, was 
linked to serious birth defects, including children born without eyes (anophthalmia) 
or with microphthalmia (underdeveloped eyes). As early as the 1970s, scientists 
were linking exposure to benomyl, the primary chemical in Benlate, to 
anophthalmia and microphtalmia in lab rats. The EPA even recommended that 
DuPont add a warning label to the chemical, saying “Exposure to benomyl during 
pregnancy should be avoided.” DuPont refused. DuPont faced numerous lawsuits 
over Benlate from parents whose children were born with abnormalities, as well as 
farmers who claimed that the company was aware that the fungicide caused 
serious damage to crops yet continued to market it anyway. DuPont pulled Benlate 
from the market in 2001. Additionally, the EPA filed a complaint against DuPont for 
failing to report possible human adverse events in a timely manner. 
 
Velsicol Chemical Co. 
In 1964, city officials in Memphis, Tennessee, ordered Velsicol Chemical Company, 
a pesticide manufacturer, to stop pouring chemical byproducts into city sewers and 
dumps. Rather than incinerate its waste, Velsicol chose the cheaper alternative of 
burying its toxic chemicals in 55-gallon drums on farmland in Hardeman County. 
The company buried over 300,000 drums between 1964 and 1973, many of which 
were broken by bulldozers making room for more. The chemicals seeped into the 
water supply. 
 
By 1977, Hardeman County residents were developing serious health problems. 
Daniel and Patsy Johnson’s daughter got sick and her vomit bleached their wood 
kitchen floor. Others noticed that their eyes burned when they showered, that white 
powder would be left on dishes after they went through the dishwasher and that the 
air constantly smelled like bug-spray. The EPA found carbon tetrachloride, 
chloroform, benzene and trichlorothane in the water. 
 
Over 100 residents of Hardeman County filed a lawsuit against Velsicol for 
negligently contaminating the groundwater with toxic chemicals. After two years, 
the judge found that Velsicol engaged in “gross, willful and wanton negligence.”  The 
case produced a landmark ruling, as it represented the first time a court said that 
chemical waste dumping is inherently dangerous. 

- - 1966 internal memo from the Canadian Johns Manville Co. 



THEY KNEW AND FAILED TO  27 

Hayden and Craig Power Plants  
The Mt. Zirkel Wilderness Area in Colorado is popular among hikers, fisherman, and 
outdoorsmen for its breathtaking mountain views, glacial lakes, and abundant 
wildlife. Unfortunately, for years, the area has not been as pristine as it appears. 
Pollutants from the coal-fired Hayden and Craig Power Plants in Yampa Valley, 
Colorado, would travel miles downwind and land in the forest, marring the area with 
the highest acidity levels of any federally monitored site west of the Mississippi. 
 
In 1993, the Sierra Club sued the Hayden plant’s owners for 17,000 violations of 
the Clean Air Act. The owners of the Hayden plant argued that their own emissions 
records from smokestacks should not be considered evidence in the lawsuit. The 
judge disagreed. Once their own records could be used against them, Tri-State 
settled the case, agreeing to spend $130 million for pollution control upgrades, pay 
the U.S. government $2 million in civil penalties, and spend $2 million on 
environmental conservation projects in Yampa Valley.  
 
After the settlement, it was expected that the owners of the Hayden plant, who were 
part owners of the Craig Power plant, would voluntarily upgrade the second plant to 
the same standards. They did not do so, forcing the Sierra Club to file a second 
lawsuit against the Craig Power Plant in 1996.  Lawyers for the defense tried to 
prohibit evidence from the Hayden case from being used in the Craig case, but were 
denied. In 2001, the owners of the Craig plant were ordered to spend $160 million 
on pollution controls, pay $500,000 in penalties and pay $1.5 million into a 
renewable energy fund.  



THEY KNEW AND FAILED TO  28 

Conclusion 
 
 
The stories mentioned here are just a sample of “they knew and failed to.” There 
are, unfortunately, many more stories. Drugs such as Zelnorm, which was used to 
treat irritable bowel syndrome but also increased the risk of heart attack and 
stroke, the Duragesic patch, which could administer a lethal does of powerful 
narcotics, toys made with lead or the children's CSI Fingerprint kit, made with 
asbestos; the devastating effects of toxic pollution in the Love Canal, the PG&E 
case, or the Woburn case made famous by the film “A Civil Action.” The list goes on 
and on.  
 
The fact that corporate executives so frequently make such callous decisions, and 
have always done so, shows the need for America's civil justice system. At a time 
when many advocate closing the courthouse doors, these stories give an indication 
of the dangers we would be exposed to without its protections. When government 
regulation can offer little more than a slap on the wrist and a small fine, the civil 
justice system is necessary to both detect such outrageous behavior and deter it in 
the future.  



THEY KNEW AND FAILED TO  29 

Sources 
 
Medical Devices 
 
Guidant Heart Defibrillators 
Barry Meier, Maker of Heart Device Kept Flaw from Doctors, New York Times, May 24, 2005; Ashley 
M. Heher, U.S. Seeks Guidant Documents from Lawyer, Associated Press, Forbes, January 28, 2006; 
Ben Harder, Heart Device Recall; For Patients with Suspect Models, Tough Choices, Washington Post, 
June 28, 2005. 
 
Sprint Fidelis 
Barry Meier, Medtronic Links Device for Heart to 13 Deaths, New York Times, March 14, 2009; 
Barnaby J. Feder, Patients Wonder Whether to Replace a Wire That Might Fail, New York Times, 
December 13, 2007. 
 
Dalkon Shield 
Russell Mokhiber, The Dalkon Shield: A Deadly Product from A.H. Robins, The Multinational Monitor, 
April 1987; The Bitterest Pill, Center for Justice and Democracy, 2008; Henry A. Waxman, FDA 
Successes Shouldn't Be Shortchanged, Roll Call, March 17, 1997. 
 
Copper-7 
Morton Mintz, The Selling of an IUD, Washington Post, August 9, 1988; The Bitterest Pill, Center for 
Justice and Democracy, 2008. 
 
Super-Absorbent Tampons 
O'Gilvie v. International Playtex, Inc., 609 F. Supp. 817 (D. Kan. 1985), rev'd, 821 F.2d 1438 (10th Cir. 
1987), cert. denied, 108 S.Ct. 2014 (1988). 
 
Bjork Shiley Heart Valve 
Heart Sick, Center for Justice and Democracy, March 30, 2009; Blot WJ, Ibrahim MA, Ivey TD, Acheson 
DE, Brookmeyer R, Weyman A, Defauw J, Smith JK, Harrison D, Twenty-five-year experience with the 
Björk-Shiley convexoconcave heart valve: a continuing clinical concern, Circulation, May 2005. 
 
Renu 
Barnaby J. Feder, 191 Reports of Eye Infection Linked to Lens Cleaners, New York Times, May 3, 
2006; Nora Lockwood Tooher, Plaintiffs Favor State Venue for Contact Suits, Lawyers USA, February 
12, 2007; Rich Thomaselli, Bausch & Lomb Shortsighted in Crisis, Advertising Age, May 22, 2006; 
Update: Fusarium Keratitis - - United States, 2005-2006, Morbidity and Mortality Weekly Report, May 
26, 2006; Press Release: Fusarium Keratitis Update, Centers for Disease Control and Prevention, May 
9, 2006; Bausch & Lomb Still Has Lens Solution Problems, GMP Letter, December 6, 2006; Emily 
Ethridge, Bausch & Lomb Warning Letter (07-ATL-01), U.S. Food and Drug Administration, October 31, 
2006; Ben Dobbin, Bausch & Lomb Settles 600 Eye Fungus Lawsuits, Associated Press, May 31, 
2009. 
 
 
Drugs 
 
Propulsid 
David Willman, Propulsid: A Heartburn Drug, Now Linked to Children’s Deaths, L.A. Times, December 
2000; Gardiner Harris and Eric Koli, Lucrative Drug, Danger Signals and the F.D.A., New York Times, 
June 10, 2005; Dawn MacKeen, The ethics of drug testing, Salon.com, May 31, 2000; Death of Infant 



THEY KNEW AND FAILED TO  30 

Is Linked To Hospital Study of a Drug, New York Times, April 28, 2000; MDL-1355 Propulsid Product 
Liability Litigation – website created by presiding judge as repository for documents related to the 
Propulsid case - http://propulsid.laed.uscourts.gov/Default.htm;  Moore TJ, Weiss SR, Kaplan S, 
Blaisdell CJ, Reported Adverse Drug Events in Infants and Children under 2 Years of Age, PEDIATRICS 
2002 Nov; 110(5):e53), available at http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/.  
 
SSRIs – Prozac, Paxil and Zoloft 
Vera Hassner Sharav, Eli Lilly Prozac Documents: What Do They Reveal?, Alliance for Human Research 
Protection, January 27, 2005; Should Children Take Antidepressants?, Harvard Health Publications, 
viewed at https://www.health.harvard.edu/newsweek/Should_children_take_antidepressants.htm; 
Amanda Gardner, FDA Looks to Widen Antidepressant Warnings, Washington Post, May 2, 2007; 
Wayne Kondro and Barbara Sibbald, Drug Company Experts Advised Staff to Withhold Data About 
SSRI Use in Children, Canadian Medical Association Journal, March 2, 2004; David Spurgeon, 
GlaxoSmithKline Staff Told Not to Publicise Ineffectiveness of Its Drug, British Medical Journal, 
February 21, 2004; Brooke A. Masters, N.Y Sues Paxil Maker Over Studies on Children, Washington 
Post, June 3, 2004; Settlement Sets New Standard for Release of Drug Information, Press Release, 
New York State Office of the Attorney General, August 26, 2004; Alicia Mundy, FDA Got Left Out on 
Paxil Risk Documents, Wall Street Journal, June 20, 2008; Alicia Mundy, U.S. Probe of Glaxo’s Paxil 
Widens, Wall Street Journal, June 20, 2008. 
 
Trasylol 
Dennis T. Mangano, Iulia C. Tudor, Cynthia Dietzel, The Risk Associated with Aprotinin in Cardiac 
Surgery, New England Journal of Medicine, 353 (2006); Gardiner Harris, Heart Surgery Drug Pulled 
from Market, New York Times, November 6, 2007; Scott Pelley, One Thousand Lives a Month, 60 
Minutes, February 14, 2008. 
 
Avandia 
Stephanie Saul and Gardiner Harris, Years Ago, Agency was Warned of a Drug’s Risks, Hew York 
Times, May 24, 2007; Matthew Herper, Glaxo’s Drug Disaster? Forbes, May 21, 2007; Cardiologist: 
Glaxo’s Diabetes Drug Raises Heart Risks, Wall Street Journal Health Blog, May 21, 2007; Glaxo 
Failed to Warn of Diabetes Drug Risk, Reuters, June 20, 2007. 
 
Zyprexa 
Alex Berenson, Eli Lilly Said to Play Down Risk of Top Pill, New York Times, December 17, 2006; Alex 
Berenson, Lilly Settles With 18,000 Over Zyprexa, New York Times, January 5, 2007; Miriam Hill, Lilly 
Fined $1.4 Billion in Zyprexa Case, Philadelphia Inquirer, January 15, 2009; Elizabeth Lopatto, Jef 
Feeley, and Margaret Cronin Fisk, Eli Lilly ‘Ghostwrote’ Articles to Market Zyprexa, Files Show, 
Bloomberg, June 12, 2009.  
 
Seroquel 
Shirley S. Wang and Avery Johnson, AstraZeneca Papers Raise Seroquel Issues, Wall Street Journal, 
February 27, 2009; Jef Feeley and Margaret Cronin Fisk, AstraZeneca Seroquel Studies ‘Buried,’ 
Papers Show, Bloomberg, February 27, 2009. 
 
Ortho Evra 
Martha Mendoza, Birth Control Patch Appears Riskier Than Pill, Associated Press, July 17, 2005; 
Gardiner Harris and Alex Berenson, Drug Makers Near Old Goal: A Legal Shield, New York Times, April 
6, 2008; Martha Mendoza, Warning Issued for Birth Control Patch, Associated Press, November 11, 
2005; Cliff Radel, Two Young Coaches Leave Families, Players Bereft, Cincinnati Enquirer, August 13, 
2004; David Voreacos, J&J Paid $68 Million to Settle Birth-Control Cases, Bloomberg, October 10, 
2008. 
 
 

http://propulsid.laed.uscourts.gov/Default.htm
http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/
https://www.health.harvard.edu/newsweek/Should_children_take_antidepressants.htm


THEY KNEW AND FAILED TO  31 

Chiron’s Flu Vaccine 
Sabin Russell, Early Flu-Shot Contamination Revealed, San Francisco Chronicle, November 21, 2004; 
Julie Schmit, USA Got Improperly Made Flu Vaccine, USA TODAY, February 9, 2005; AP, Officials 
Found Earlier Contamination at Flu Vaccine Plant, New York Times, November 18, 2004; Lawrence K. 
Altman, A Big Maker of Flu Shots Finds Some Contaminated, New York Times, August 27, 2004; 
Gardiner Harris, Tainted Vaccine Is Unsalvageable, F.D.A. Says, New York Times, October 16, 2004; 
David Brown, Half of U.S. Flu Vaccine Withheld; Supply Due From British Firm Tainted, Washington 
Post, October 6, 2004; Rob Stein, British Flu Vaccine Is Unusable, FDA Says; Factory Inspection Finds 
None Is Safe, Washington Post, October 16, 2004. 
 
 
Consumer Products 
 
Bulletproof Vests 
Teri Figueroa, Tony Zeppetella lived life of love and faith, North County Times, November 26, 2005; 
Teri Figueroa, Zeppetella jury close but may deadlock, North County Times, September 6, 2006; Scott 
Marshall, Trial begins in lawsuit over slain OPD officer’s vest,North County Times, August 10, 2006; 
Scott Marshall, Suit over slain Oceanside officer’s vest goes to trial, North County Times, August 6, 
2006; John Flesher, Co. urges replacement of vests with Zylon, Associated Press, June 22, 2005; 
Kevin Johnson, Company recalls nearly 100,000 bulletproof vests, USA Today, June 22, 2005; John 
Solomon, Maker of bulletproof vests may face charges, Associated Press, September 26, 2005. 
 
Magnetix 
Patricia Callahan, Toy Magnets Kill Young Boy, Chicago Tribune, May 5, 2007; Patricia Callahan, 
Inside the Botched Recall of a Dangerous Toy, Chicago Tribune, May 7, 2007; Patricia Callahan, 
Finger-Pointing Furious in Deal Gone Sour, Chicago Tribune, May 7, 2007; Tom Paulson, Parents Are 
Warned About the Toy Magnetix, Seattle Post-Intelligencer, March 17, 2006; Eric Wilkinson, Federal 
Government Recalls Toy in Wake of Local Death, King 5 News, March 31, 2006; Press Release: 
Child’s Death Prompts Replacement Program of Magnetic Building Sets, U.S. Consumer Product 
Safety Commission, March 31, 2006; Press Release: Magnetix Magnetic Building Set Recall 
Expanded, U.S. Consumer Product Safety Commission, April 19, 2007; Sweet et al v. Rose Art 
Industries Inc et al, 2:06-cv-00527; Annys Shin, Recall of Toy With Dangerous Chemical Prompts 
Support for Mandatory Testing, Washington Post, November 9, 2007; Dikky Sinn, Mom: Chemical-
Laced Toy Made Son ‘Drunk,’ Associated Press/USA Today, November 9, 2007. 
 
Simplicity Cribs 
Maurice Possley, Missteps delayed recall of deadly cribs, Chicago Tribune, September 22, 2007; 
Annys Shin, Infant Deaths Lead to Big Crib Recall, Washington Post, September 22, 2007; Annys 
Shin, Bassinet Sales Halted After Deaths of Two Infants, Washington Post, August 29, 2008; Annys 
Shin, Retailers Recalling Simplicity Cribs, Washington Post, September 17, 2008; Michael Oneal and 
Patricia Callahan, Recalls illustrate how push for cheaper goods can have tragic consequences, 
Chicago Tribune, August 31, 2008; Diane Lade, Simplicity cribs, inflatable floats pulled for safety 
hazards, South Florida Sun-Sentinel, July 2, 2009. 
 
 
Food Safety 
 
Tainted Peanuts 
Scott Conroy, Roof Leak Blamed for Tainted Peanut Butter, Associated Press, April 5, 2007; Josh 
Funk, Peanut Butter Recalled Over Salmonella, Associated Press, February 15, 2007; R. Robin 
McDonald, Fulton County Daily Report, August 13, 2007; Tom Murphy, Family Sues Over Tainted 
Peanut Butter, Associated Press, June 15, 2007; John Scheibel, Lowell Girl Gets Father’s Kidney, 
Northwest Indian Times, June 19, 2007; All Products at Georgia Peanut Plant Recalled, HealthDay, 



THEY KNEW AND FAILED TO  32 

National Institutes of Health, January 29, 2009; Julie Schmit, Broken Links in Food-Safety Chain Hid 
Peanut Plants’ Risk, USA Today, April 27, 2009; Rex Bowman, Peanut Corp. Also Had 1990 Recall, 
Richmond Times-Dispatch, February 4, 2009; James Stengle, Texas Recalls All Items from Peanut 
Corp. Plant over Salmonella, Associated Press, February 12, 2009; Ed Stoddard, Peanut Corp. Shuts 
Texas Plant in Salmonella Scare, Reuters, February 10, 2009; Peanut Plant in Salmonella Outbreak 
Fined $14.6 Million, Associated Press, April 9, 2009; Jeffrey Almer, Testimony before the Oversight 
and Investigations Subcommittee of the Committee on Energy and Commerce United States House of 
Representatives, February 11, 2009; Jane Zhang and Julie Jargon, Peanut Corp. Emails Cast Harsh 
Light on Executive, Wall Street Journal, February 12, 2009;; Andrew Schneider, Peanut Scandal’s 
Weakest Victims, Seattle Post-Intelligencer, February 10, 2009. 
 
Pistachios 
Andrew Martin and Michael Moss, Salmonella in Pistachios Spurs Recall, New York Times, March 31, 
2009; N.Y. Firm Eyed in Pistachio Recall Probe, CBS/AP, April 2, 2009; Michael Doyle, Report Finds 
Problems at Pistachio Plant Linked to Salmonella, Kansas City Star, May 22, 2009. 
 
Pilgrim’s Pride Poultry 
Oliver Prichard, Inspector: Filth and Vermin Reported, Ignored, Philadelphia Inquirer, May 18, 2003; 
Maryclaire Dale, Meat Firm Settles Listeria Suits, The Star-Ledger, May 7, 2006; Randy Fabi, USDA: 
Pilgrim’s Pride Knew of Listeria, Reuters, December 11, 2002; Christopher Drew and Elizabeth 
Becker, Plant’s Sanitation May Have Link to Deadly Bacteria, New York Times, December 11, 2002; 
Oliver Prichard, Lack of Oversight Will Put Consumers at Risk, Philadelphia Inquirer, May 18, 2003; 
Katherine Wallace, A Plateful of Trouble, Reader’s Digest, August 2004.  
 
Excel Corporation Beef 
Philip Brasher, Tainted Beef Bound to Reach Consumers, Despite Safeguards, Associated Press, July 
4, 2000; Joby Warrick, An Outbreak Waiting to Happen, Washington Post, April 9, 2001; Madeline 
Drexler, Secret Agents: The Menace of Emerging Infections, excerpted by Frontline, PBS. 
 
 
Automobiles 
 
Firestone 
Michael Winerip, Ford and Firestone Settle Suit Over Explorer Crash, New York Times, January 9, 
2001; Sara Nathan and Guillermo X. Garcia, Ford Visit Led to Settlement, USAToday, January 9, 2000; 
Cathy Booth Thomas, A Nasty Turn for Ford? TIME, January 7, 2001; Danny Hakim, Another Recall 
Involving Ford, Firestone Tires And S.U.V.’s, New York Times, February 27, 2004; Firestone Recall 
Timeline, CNNMoney, August 30, 2000; Ford: A Crisis of Confidence, BusinessWeek, September 18, 
2000; Richmond Eustis, Judge Orders Unsealing of Secret Firestone Documents From Fatal 1997 
Crash, Fulton County Daily Rep., September 29, 2000; James V. Grimaldi & Carrie Johnson, Factory 
Linked To Bad Tires, Washington Post, September 28, 2000; Firestonewalling, The Nation, September 
27, 2000; McCain: Firestone Recall Not Enough, ABC News, August 14, 2000; Associated Press, 
Firestone Still Trying to Recall 200,000 Tires Linked to Deaths, FoxNews.com, 
http://www.foxnews.com/story/0,2933,205026,00.html; Keith Bradsher, Ford Says Firestone Was 
Aware of Flaw In Its Tires by 1997, New York Times, August 14, 2000; Phil West, Study: Bad Tires 
Made on Strike, Amarillo Globe-News, August 14, 2000, 
http://www.amarillo.com/stories/081400/usn_tires.shtml; Timeline of Key Events in the History of 
Ford and Firestone, St. Petersburg Times, May 21, 2001, 
http://www.sptimes.com/News/webspecials/firestone/timeline.shtml.  
 
Ford’s Illusory Park 
Ford Motor Co. v. Bartholomew, 297 S.E.2d 675 (Va. 1982); Ford Motor Co. v. Nowak, 638 S.W.2d 582 
(Tex. App. 1982). 

http://www.foxnews.com/story/0,2933,205026,00.html
http://www.amarillo.com/stories/081400/usn_tires.shtml
http://www.sptimes.com/News/webspecials/firestone/timeline.shtml


THEY KNEW AND FAILED TO  33 

 
Chevy Malibu 
Milo Geyelin, Lasting Impact: How an Internal Memo Written 26 Years Ago Is Costing GM Dearly, Wall 
Street Journal, September 29, 1999; Value Analysis of Auto Fuel Fed Fire Related Fatalities, General 
Motors memorandum (drafted by E.C. Ivey), June 29, 1973; Crash and Burn: GM Adding Fuel to Fires, 
Safety Forum, viewed at http://www.safetyforum.com/gmft/  
 
Ford Pinto 
Grimshaw v. Ford Motor Co. (1981) 119 Cal.App.3d 757, 174 Cal. Rptr. 348; Reginald Stuart, Ford 
Orders Recall of 1.5 Million Pintos for Safety Changes, New York Times, June 10, 1978; Graphic from 
Safety Forum, Ford Fuel Fires, viewed at http://www.safetyforum.com/fordfuelfires/. 
 
 
Environmental 
 
BP Refinery 
Lise Olsen, BP Leads Nation in Refinery Fatalities, Houston Chronicle, May 15, 2005; Brad Hem, 
Daughter Settles With BP in Parents' Death, Houston Chronicle, November 10, 2006; Daughter of BP 
Victims Fights and Wins, CBS News, January 9, 2007.  
 
Asbestos 
The Asbestos Epidemic in America, Environmental Working Group (EWG) 
http://reports.ewg.org/reports/asbestos/facts/.  
 
DuPont’s Benlate 
Judy Greenwald, Court Reinstates Benlate Award, Business Insurance, July 11, 2003; Alan Care, 
http://www.ecochem.com/ENN_costillo.html viewed on September 30, 2005; Milo Geyelin, DuPont 
Ordered to Pay Damages of $78.3 Million in Benlate Case, Wall Street Journal, August 13, 2001; 
Complaint Against DuPont for Not Alerting EPA of Possible Adverse Effects of a Pesticide, Press 
Release, U.S. Environmental Protection Agency, October 14, 1999; They Knew Crop Spray Could Put 
Babies at Risk, Sunday Mail, October 15, 2000. 
 
Velsicol 
Wesley J. Smith, Fighting for Public Justice: Cases and Trial Lawyers that Made a Difference, Trial 
Lawyers for Public Justice Foundation, 2001; Velsicol Chemical Cleanup Delayed by Access Issues, 
Associated Press, wmctv.com, http://www.wmcstations.com/Global/story.asp?S=3900089, viewed 
on October 3, 2005. 
 
Hayden and Craig Power Plants 
Jenny Coyle, The Planet Newsletter: Victory, Two Cases: Clean Air in Rockies, Sierra Club, 
http://www.sierraclub.org/planet/200112/victory.asp; Gary E. Salazar, Power Plant Dispute Now 
Heads for Court, Steamboat Pilot & Today, October 11, 2000; Wesley J. Smith, Fighting for Public 
Justice: Cases and Trial Lawyers that Made a Difference, Trial Lawyers for Public Justice Foundation, 
2001. 

http://www.safetyforum.com/gmft/
http://www.safetyforum.com/fordfuelfires/
http://reports.ewg.org/reports/asbestos/facts/
http://www.ecochem.com/ENN_costillo.html%20viewed%20on%20September%2030
http://www.wmcstations.com/Global/story.asp?S=3900089
http://www.sierraclub.org/planet/200112/victory.asp

